Ateliere de dezvoltare personală şi aventură pentru copiii din centrele educaţionale

31 Mai 2014
Copiii din centrele educaţionale din judeţul Alba participă în această perioadă la o serie de activităţi pline de aventură menite să le dezvolte curajul, lucrul în echipă, abilităţile de comunicare şi să îi responsabilizeze personal şi social.

Copiii din fiecare centru vor participa, în această vară, sub supravegherea unor specialişti, la ateliere educaţionale organizate în spaţiul special amenajat pe Dealul Mamut din Alba Iulia, unde vor urma 5 module de dezvoltare personală: modul de dezvoltare a curajului; modul de dezvoltare a lucrului în echipă şi generare de strategii; modul de formare a responsabilităţii personale şi sociale; modul de astronomie şi observarea mediului înconjurător; modul de dezvoltare a abilităţilor de comunicare şi gestionarea conflictelor.

Primii care au testat provocările atelierelor educaţionale au fost cei 25 de copii din Centrul Educaţional „Sfântul Mucenic Ciprian” Ocna Mureş. Copiii au petrecut o zi în zona cu ateliere şi trasee de dezvoltare personală de pe Dealul Mamut din Alba Iulia, dar mai întâi au urmat un „atelier şcoală” în cadrul căruia au învăţat cum să folosească echipamentul de protecţie şi ce reguli trebuie să respecte. Ulterior copiii din Ocna Mureş au participat la modulul de dezvoltare a curajului prin care fiecare copil a fost pus în faţa unei alte modalităţi de obţinere a succesului, în afara mediului şcolar.

„Atelierele educaţionale au scopul de a ajuta la dezvoltarea personală a copilului. Pornim de la ideea că obţinerea de bune rezultate într-un alt domeniu decât cel şcolar şi, mai ales într-un alt mediu, (în care nu are experienţa insuccesului), ar putea determina o schimbare a atitudinii copilului faţă de capacitatea lui de a reuşi, iar această schimbare ar putea fi extrapolată şi la alte situaţii de viaţă, pentru a-l face să încerce să obţină bune rezultate şi în mediul şcolar dar nu numai. Activitatea în cadrul atelierelor educaţionale necesită abilităţi fizice şi mentale care să permită o practică independentă. Cu toate acestea copiii sunt supravegheati de la sol, de sub traseu. Dacă un copil nu reuşeşte să parcurgă un element şi rămâne suspendat pentru puţin timp în lonjele cu care este asigurat pe cablu, supraveghetorul vine în cel mai scurt timp şi îl ajută la parcurgerea elementului sau îl coboară fie cu o scară, fie cu o coardă. Pentru a evita asocierea acestui moment cu un eşec personal al copilului, mai ales în faţa colegilor săi, este recomandată parcurgerea elementului problematic din nou, asistat de supraveghetor şi încurajat de ceilalţi membri ai grupului de copii din centrul educaţional” a explicat Bianca Mărginean, coordonatorul activităţii „Ateliere Educaţionale” în cadrul Asociaţiei Filantropia Ortodoxă Alba Iulia.

„Atelierele educaţionale” presupun traseele alcătuite dintr-o serie de elemente suspendate pe copaci sau piloane pe care le poţi parcurge folosind echipamentul corespunzător de alpinism prin traversare sau căţărare. Elementele traseelor sunt construite din cabluri, corzi şi grinzi, care corespund standardelor europene.

„Atelierele educaţionale” sunt înfiinţate în cadrul proiectului „Reţea interregională de centre educaţionale”, proiect derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia la nivelul regiunilor Centru şi Vest şi cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Proiectul este implementat de organizaţie în parteneriat cu Arhiepiscopia Timişoarei, DGASPC Alba, DGASPC Mureş, DGASPC Timiş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, Asociaţia Filantropia Ortodoxă – Filiala Reghin.

Prin acest proiect a luat naştere cea mai mare reţea de centre educaţionale din Patriarhia Ortodoxă Română, într-un context în care societatea românească se confruntă cu grave probleme sociale şi economice precum şi cu o degradare tot mai accentuată a valorilor morale şi spirituale. Scopul proiectului este prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi menţinerea în sistemul de educaţie a 500 de elevi din regiunile Centru şi Vest. Proiectul a presupus înfiinţarea a 16 centre educaţionale respectiv în judeţul Alba la Alba Iulia, Baia de Arieş, Aiud, Ocna Mureş, Sebeş, Valea Lungă, Roşia de Secaş, Silivaş, în judeţul Mureş la Luduş, Sângeru de Pădure, Reghin şi în Timiş laTimişoara, Deta, Lugoj, Sânnicolau Mare şi Făget. În cadrul acestora sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflaţi în risc de abandon şcolar. Aceştia beneficiază zilnic de o masă caldă şi o gustare rece, sprijin în efectuarea temelor şi meditaţiilor pentru scăderea riscului de eşec şcolar. De asemenea, copiii primesc şi burse sociale, rechizite şi materiale didactice.

Biroul de presă al Asociaţiei Filantropia Ortodoxă Alba Iulia
Share