Sf. Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României

30 Noiembrie 2015
Sfântul Apostol Andrei cel Întâi chemat a fost originar din Betsaida (oraș de pe țărmul vestic al lacului Ghenizaret - Galileea) și a fost fratele lui Petru, fiind amândoi fiii pescarului Iona. A fost ucenicul Sfântului Ioan Botezătorul, iar la îndemnul învățătorului său a mers împreună cu Ioan, fiul lui Zevedeu, să caute pe Acela despre care Înaintemergătorul spunea că este 'Mielul lui Dumnezeu'.

Bucuria certitudinii venirii lui Mesia a fost primul cuvânt al propovăduirii Sfântului Apostol Andrei: 'Am găsit pe Mesia!' (Ioan 1, 41). De aceea, el este numit 'cel dintâi chemat' sau 'primul chemat la apostolat'. A fost mereu aproape de Mântuitorul Hristos: în anii de activitate publică, la evenimentele care au însoțit mântuitoarele patimi, la întâlnirile cu Hristos-Domnul cel Înviat. A primit plinătatea harului în Duminica Pogorârii Sfântului Duh și sorții i-au rânduit propovăduirea Evangheliei în ținuturile situate pe coastele Mării Negre, în Bitinia, Tracia și Grecia (Macedonia, Tesalia și Ahaia).

A luminat prin cuvânt și faptă popoarele, săvârșind minuni și vindecări, răbdând încercări și primejdii. Este considerat întemeietorul Bisericii de la Bizanț și vasul ales prin care Evanghelia a fost propovăduită și strămoșilor noștri geto-daci. A sfințit misiunea sa mântuitoare prin moartea martirică, fiind răstignit cu capul în jos pe o cruce în formă de 'X' în orașul Patras din Peloponez (Grecia).

Apostolul românilor

Numele Sfântului Andrei și legăturile cu țara noastră au fost introduse în cultura română de Sfântul Mitropolitul Dosoftei al Moldovei († 1693) prin lucrarea 'Viața și petrecerea sfinților' (1682-1686). De unde pornește tradiția istorică despre Sfântul Apostol Andrei și cum a putut ajunge acesta în zilele Sfântului Mitropolit Dosoftei? Cea dintâi consemnare istorică și cea mai valoroasă este fără îndoială afirmația părintelui istoriei bisericești, Eusebiu de Cezareea († 340), în opera sa 'Istoria bisericească' III, 1: 'Când Sfinții Apostoli și ucenici ai Mântuitorului nostru s-au împrăștiat peste întreg pământul, lui Toma, după spusele Tradiției, i-a căzut la sorți țara parților, lui Andrei, Scytia...' Această informație, menționează în continuare Eusebiu, a fost luată de la Origen († 254). Aria de evanghelizare a Sfântului Andrei este mult lărgită de cele două variante ale 'Pătimirii Sfântului Apostol Andrei' din 'Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae' (sec. X). Cea de-a doua variantă care extinde exemplificarea regiunilor de evanghelizare este considerată că a stat ca bază informativă și pentru Sfântul Mitropolit Dosoftei. Tot aici se afirmă ca Sfântul Andrei a hirotonit episcop la Odessos (Varna) pe ucenicul său Amplias, sărbătorit la 30 octombrie, una și aceeași persoană amintită de Sfântul Apostol Pavel: 'Salutați-l pe Amplias' (Romani XVI, 8). Epifanie Monahul în sec. al IX-lea consemna în 'Viața, faptele și sfârșitul Sfântului și lăudatului Apostol Andrei cel dintâi chemat': 'Andrei luându-și discipolii săi a mers în Frigia Pacatina, iar de aici a mers în Mysia (Moesia) la Odyssopolis (Varna) și după câteva zile le-a pus episcop pe Apion'. În sec. al XIV-lea, istoricul bizantin Nichifor Callist Xantopulos în 'Istoria bisericească', II, 39, spune că Sfântul Andrei 'a predicat la antropofagi, în pustiul Scitic, și pe ambele țărmuri ale Pontului Euxin, de nord și de sud'. 'Doctrina siriacă a apostolilor' arată localitățile și regiunile unde a propovăduit Sfântul Andrei: 'Niceea și Nicomidia și întreaga țară a Bitiniei și Gothiei cu regiunea din jur, la Bizanț și întreaga țară a Traciei cu regiunea din jur, până la marele fluviu ale cărui maluri ne despart de barbari'. Gothia se referă fără îndoială la cea dunăreană, căci 'marele fluviu' nu este altul decât Dunărea. În toate aceste exemple întâlnim regiuni care privesc cu siguranță teritoriul românesc: Scytia, regiunile de la Dunăre, Moesia, Tracia, Gothia. Dintre toate aceste mărturii documentare, cea mai valoroasă este socotită a fi a lui Eusebiu de Cezareea.

A revenit în România

În calendarul Bisericii Ortodoxe, Sfântul Apostol Andrei este prăznuit la 30 noiembrie, fiind cinstit cu mare evlavie de toate popoarele din răsăritul Europei. Pe locul martiriului său, în orașul Patras, se înalță astăzi Catedrala mitropolitană care adăpostește relicva de mare preț, Capul Sfântului Andrei. În anul 1996, cu ocazia hramului Sfintei Cuvioase Parascheva, a fost adus la Iași, la inițiativa și purtarea de grijă a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, pe atunci Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Capul Sfântului Apostol Andrei de la Catedrala mitropolitană din Patras. La cinstitele moaște ale Sfântului Andrei s-au închinat 1.500.000 de oameni. Acest moment a consolidat cinstirea Sfântului Andrei ca Apostol al românilor în țara noastră. Demersul, din 1996, de conștientizare al cinstirii Sfântului Apostol Andrei ca Apostol al românilor a continuat și anul acesta, când milioane de români s-au putut închina la Cinstitul cap al Sfântului Apostol Andrei, care s-a aflat în București, la sărbătoarea Sfântului Dimitrie cel Nou, în perioada 24-28 octombrie, la Sibiu, în perioada 28-29 octombrie, cu prilejul canonizării Sfântului Ierarh Andrei Șaguna, mitropolitul Transilvaniei, și la Alba Iulia, în perioada 29-30 octombrie, cu prilejul canonizării Sfântului Simeon Ștefan, mitropolitul Transilvaniei. Astfel, itinerarul duhovnicesc al Cinstitului cap al Sfântului Apostol Andrei început în Moldova în 1996, la Iași și Galați, a continuat în anul de grație 2011, în celelalte provincii istorice românești, Muntenia - la București, și Transilvania - la Sibiu și Alba Iulia.

Sursa: basilica.ro [http://basilica.ro/30-d--sf-apostol-andrei-cel-Intai-chemat-ocrotitorul-romaniei-sf-andrei-Saguna-mitropolitul-transilvaniei-duminica-a-xxx-a-dupa-rusalii-dezlegare-la-peste--11811.html]
Share