Cercurile pedagogice ale profesorilor de Religie din județul Alba, ocazie de împărtășire și comuniune

În data de 18 ianuarie 2024, începând cu ora 14.00, s-au desfășurat Cercurile pedagogice ale profesorilor de Religie din județul Alba, organizate cu atenție de către doamnele și domnii profesori responsabili din toate cele cinci centre desemnate: Alba Iulia, (Liceul Tehnologic „Alexandru Domșa”, Școala Gimnazială Bărăbanț), Aiud (Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Unirea), Blaj (Școala Gimnazială Crăciunelu de Jos), Câmpeni (Liceul Tehnologic Silvic Câmpeni), Cugir (Școala Gimnazială „Iosif Pervain” Cugir) și Sebeș (Liceul cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” Sebeș). La această activitate au participat peste 80 de profesori de Religie care au prezentat lucrări sau au susținut prezentări și intervenții pe marginea tematicii propuse, și anume „Beneficii ale muncii în echipă pentru dezvoltarea și succesul elevilor.

Așadar, s-au trasat câteva direcții generale de urmat și exemple de bună practică menite să ajute dascălii atât în demersul didactic, prin îmbogățirea și diversificarea metodelor specifice disciplinei Religie, care să crească eficiența muncii în echipă în rândul elevilor, dar și în consolidarea relației dintre profesori în cadrul școlii și a județului. Totodată, s-au prezentat și avantajele unor parteneriate care să extindă beneficiile orei de Religie în afara școlii, în familie și în societate, coordonatele specifice ale acestei ore fiind reale atuuri care să-i permită inițierea și dezvoltarea acestora.

Pentru a se ridica la înălțimea unui asemenea rol, profesorul de Religie trebuie să admită, la nivelul principiilor generale ca și la cel al practicii cotidiene, îndeplinirea următoarelor cerințe fundamentale: (1) lărgirea caracterului participativ al managementului educației religioase; (2) atragerea familiei, ca principal partener, în educația religioasă; (3) extinderea colaborării către toți factorii care pot deveni sensibili față de importanța educației religioase; (4) sensibilizarea tuturor categoriilor care pot avea o relativă disponibilitate în raport cu susținerea educației religioase.

S-a concluzionat faptul că atunci când în procesul educației religioase profesorii conlucrează cu familia și alte grupuri ale comunității, copiii tind să aibă mai mare încredere, interes și implicare, în tot ceea ce ține de formarea lor spirituală. Căile de transmitere a valorilor religioase din prezent sunt, în mod cert, diferite de cele din secolele trecute. Chiar dacă Biserica rămâne aceeași în principiile ei cu privire la credință, își reîmprospătează constant, în funcție de mișcările societății mereu în schimbare, maniera de expunere a valorilor moral-religioase. În acest context, e de la sine înțeles că și desfășurarea orei de Religie în școală trebuie să aducă un suflu nou, proaspăt, cu atât mai mult cu cât, prin intermediul orei de Religie, schimbările și inovațiile pe care societatea le promovează și care nu sunt mereu și întru totul benefice în dezvoltarea armonioasă a elevilor, pot fi trecute printr-un filtru al discernământului, al măsurii și al realului folos.

La finalul întâlnirilor, responsabilii cercurilor pedagogice au prezentat scrisoarea metodică transmisă de către doamna inspector de Religie, prof. Laura Popa, în care se subliniază importanța consolidării echipei de specialiști care lucrează în Școală, acesta fiind un aspect extrem de important atunci când avem în vedere educația de calitate: „Felul în care adulții comunică și relaționează – fie că e vorba de activitatea de zi cu zi sau de situații mai provocatoare – este perceput și internalizat de elevi. Arătându-le cum sunt rezolvate în mod constructiv conflictele și cum putem găsi soluții pentru situații dificile, respectându-ne, în ciuda unor eventuale opinii diferite, le oferim un model de atitudini și comportamente la care să se raporteze. Dincolo de simpatii sau antipatii, profesorii care predau la aceeași clasă de elevi ar fi bine să aibă în vedere frecvent schimburi de păreri și evaluări constructive, în beneficiul copiilor, dar și al lor personal. În acest sens, în cadrul Consiliilor Profesorale, ar fi bine să-și găsească locul discuții privind individualizarea procesului de învățare sau punctarea trăsăturilor pozitive și a abilităților fiecărui elev”.

Share