Proiectul „File din jurnalul unui profesor de religie” a fost demarat, începând cu luna februarie 2023, la nivelul unităților de învățământ din județul Alba. În cadrul acestuia, profesorii de religie prezintă sistematic activități concrete specifice programei disciplinei, în acord cu nivelurile ciclurilor de învățământ.
Începând cu luna februarie a.c., la nivelul județului Alba a fost demarat proiectul „File din jurnalul unui profesor de religie”, în care profesorii acestei specializări sunt încurajați să prezinte sistematic activități concrete specifice programei disciplinei, în acord cu nivelurile ciclurilor de învățământ, respectiv, ciclul primar, gimnazial și liceal. Acest proiect a luat naștere din dorința de a împărtăși comunității bucuria mărturisitoare a întâlnirii profesorilor cu micii învățăcei și tinerii liceeni, în cadrul orelor de religie. Dincolo de programa școlară, aceste întâlniri sunt chemate să fie momente de călduroasă deschidere a inimilor pentru primirea lui Hristos după puterea de înțelegere a fiecăruia. În acest sens, activitățile desfășurate la clasă au calitatea de a mijloci apropierea formatoare a tinerilor și copiilor de adevăratul Învățător.
Cunoașterea particularităților fiecărei vârste a copilăriei este esențială pentru profesorul de religie, în adaptarea mesajului pe înțelesul fiecărui învățăcel, de aceea relația cu un psiholog este benefică. Cunoașterea acestor particularități este esențială oricărui adult care relaționează cu copii și tineri, indiferent de postura din care o face, motiv pentru care, în cadrul acestui articol, vă aducem în atenție și câteva particularități ale vârstei copiilor din ciclul primar, care ne sunt împărtășite de psihologul Nicoleta Presecan: „Vârsta copilăriei mijlocii (6-11 ani) este o perioadă în care ritmul de creștere încetinește și procesele cognitive sunt axate pe rafinarea abilităților dobândite anterior. Fiind o perioadă de creștere lentă și regulată, unii experți consideră că este cea mai bună perioadă de dezvoltare. Copilăria mijlocie este strâns asociată cu stăpânirea sarcinilor și este numită vârsta gândirii operaționale concrete – termen care reflectă modul în care copiii procesează la această vârstă informația. Relațiile cu alți copii devin mai importante, iar cuvântul cheie pentru această etapă este integrarea. Pe parcursul acestei perioade de dezvoltare, copiii devin din ce în ce mai puțin dependenți de părinții lor, canalizându-și energia spre învățare și explorare. Înțelegerea de sine a copiilor se extinde, aceștia își dezvoltă abilitățile de rezolvare de probleme, iar socializarea în cadrul grupului de copii devine un lucru central”.
În final, vă prezentăm drept exemplu întâlnirea colegelor noastre, doamna profesor Anca Oprean și doamna profesor Alia Clamba, cu elevii clasei a IV-a C, de la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Alba Iulia, întâlnire derulată sub genericul „Împreună dăm valoare vieții”. Scopul activității a fost îmbunătățirea competențelor socio-emoționale, a competențelor comunicării verbale și nonverbale, stimularea creativității și alegerea acelor atitudini și comportamente dezirabile în relația cu semenii. Ca activitate practică s-a realizat „floarea devenirii”, având în centru modelul Mântuitorului, iar pe petalele florii atitudinile la care suntem chemați să ajungem. Prin această activitate, s-au urmărit două obiective principale, respectiv cultivarea sensibilității elevilor față de valorile morale și stimularea creativității artistice a elevilor. Într-o atmosferă liniștită și așezată, elevii au fost încurajați să identifice și să analizeze trăsăturile de caracter pozitive, menite să strângă legăturile dintre oameni, dar și comportamentele care îi îndepărtează unii de ceilalți.
La finalul întâlnirii, doamnele profesor ne-au împărtășit câteva gânduri: „Așezarea figurii Mântuitorului Hristos în mijlocul «florii devenirii» ne-a ajutat pe toți să identificăm mai ușor acele trăsături de caracter pozitive, precum altruismul, optimismul, milostenia, curajul etc., pe care suntem chemați să le exersăm, pentru a ne întări relația de iubire cu părinții, cu frățiorii, cu prietenii și colegii, cu profesorii, dar și cu oamenii pe care îi întâlnim în fiecare zi. Orientându-ne atenția spre noi, am identificat și că există trăsături de caracter care nu ne fac bine și care au efectul de a ne însingura”, ne-a împărtășit doamna profesor Anca Oprean. „E minunat să privim cum elevii ajung să aibă momentele lor de conștientizare a faptului că Iisus Hristos, prin Întruparea Sa, a devenit asemenea nouă, oamenilor, că și El a fost copil, că și El a crescut, că I-a fost milă, că a fost curajos, dar în același timp smerit, și că ajungerea la asemănarea cu El nu este o poveste, ci o realitate pe care suntem chemați să o exersăm în fiecare zi”, a spus doamna Alia Clamba.
Inspector școlar pentru Religie,
prof. Laura Popa