Pentru profesorii de Religie Ortodoxă din județul Mureș, săptămâna 4-8 noiembrie 2024 s-a dovedit a fi o perioadă a cunoașterii, introspecției și reîntâlnirii. În aceste zile, sub adierea lină a razelor de soare, au avut loc trei manifestări metodico-științifice în principalele zone ale județului: Târgu Mureș, Târnăveni și Luduș, aceste întâlniri fiind rezumate în cuvinte cheie pentru fiecare profesor de religie: rațiune, empatie și cunoaștere. Astfel de acțiuni vor fi organizate și în celelalte zone ale județului.
Rațiunea construiește mereu viața pe pământul curat al inimii. Tocmai de aceea, tinerii trebuie încurajați să se manifeste, să își susțină punctele de vedere și să le argumenteze pentru a-i încuraja și pe ceilalți tineri să trăiască frumos și echilibrat. Acestea ar putea reprezenta elementele cheie ale primei activități metodico-științifice desfășurate în data de 6 noiembrie, la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș. Acțiunea a fost coordonată cu multă atenție și tenacitate de către doamna prof. Simona Elvira Florea. În cadrul activității, elevii clasei a XI-a au organizat o „dezbatere de tipul Karl Popper”, având ca titlu sugestiv „Tinerii în apărarea vieții”. Elevii prezenți au argumentat importanța muzicii în viața adolescenților, precum și nevoia de modele autentice în cadrul unei societăți secularizate și supusă mereu schimbării.
Empatia nu are un scenariu bine stabilit, deoarece nu există o modalitate corectă sau greșită de a face asta. Empatia înseamnă pur și simplu să asculți, să păstrezi spațiu, să nu judeci, să te conectezi emoțional și să comunici mesajul vindecător al sufletului. Cuvintele simple, însă cu o bogată încărcătură duhovnicească, reprezintă sinteza celei de-a doua activități metodico-științifice, care a avut loc în data de 6 noiembrie, la Liceul Tehnologic din Târnăveni. Manifestarea a fost coordonată cu multă elocință și grijă de către doamna prof. Mădălina Constantin. Intitulată „Valențe dumnezeiești și comunitare ale pastorației și îngrijirii bolnavilor”, activitatea s-a desfășurat sub forma unei prezentări succinte a principalelor aspecte pastorale și misionare ale colaborării dintre Școală și Biserică, ce au drept finalitate eficientizarea incluziunii la clasă în contextul educației comunitare, accentuându-se importanța strategiilor de incluziune a elevilor cu cerințe educaționale speciale.
Cunoașterea este asemenea unei comori, dar cheia pentru a putea ajunge la ea este reprezentată de experiența practică, iar cunoașterea veridică este valoroasă doar în momentul în care ai puterea să o împărtășești cu ceilalți, deoarece veșnicia exprimă comuniune și presupune „a Te cunoaște pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis” (Ioan 12, 8). Pentru a găsi un echilibru între avansul tehnologic și respectarea valorilor umane, e nevoie de o abordare complexă. În primul rând, dezvoltarea inteligenței artificiale ar trebui să se bazeze pe principii etice clare, care să pună accent pe bunăstarea umană, echitate și transparență. Este important să implicăm diverse perspective în procesul de învățământ pentru a ne asigura că tehnologiile AI sunt aliniate cu valorile societății, constituind principalele aspecte prezentate în cadrul celei de-a treia întâlniri metodico-științifice desfâșurate în data de 7 noiembrie 2024, la Școala Profesională „Gheorghe Șincai” Râciu, activitate desfășurată sub coordonarea domnului prof. drd. Alin Pop. Activitatea practică intiulată significativ „Cum transformăm ora de Religie într-o experiență interactivă prin utilizarea metodelor moderne de predare-învățare-evaluare” s-a dorit a fi un ghid practic în ceea ce privește abordarea conceptelor aparținând disciplinei Religie prin prisma noilor tehnologii. Prin educația religioasă este evidențiată complementaritatea dintre spiritualitate și știință, dintre credință și cultură, reliefându-se și dimensiunea formativă a acesteia, nu doar informativă. Educația religioasă oferă un orizont spiritual cuprinzător sau integrator, un liant ce relaționează și integrează cunoștințele de la celelalte discipline, spre a forma împreună un reper spiritual luminos și edificator pentru viață, trăită în comuniune de iubire și coresponsabilitate pentru binele comun.
În societatea din zilele noastre, marcată tot mai mult de o mentalitate care orientează copiii, adolescenții și tinerii spre senzaționalul artificial și material, este esențială cultivarea unei educații credibile axată pe luminile călăuzitoare ale vieții, atât la nivel personal, cât și la nivel comunitar. Aceste lumini sunt: credința în Dumnezeu și valoarea unică și eternă a persoanei umane, iubirea generoasă a omului ca bază a comuniunii umane în familie și în societate, cultivarea creativității pentru îmbogățirea tezaurului peren al umanității și cultivarea responsabilității pentru natură ca dar al lui Dumnezeu oferit generațiilor umane prezente și viitoare. Într-un asemenea context, societatea are o profundă nevoie de redescoperirea și reafirmarea reperelor autentice ale educației.
Prof. Mariana Alina Bexa
Inspector școlar de Religie Ortodoxă în județul Mureș