Peste 100 de ghiozdane cu rechizite oferite elevilor din protopopiatele Târnăveni și Luduș

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, în perioada 4 august 2025 – 1 septembrie 2025, s-a desfășurat cea de-a doua ediție a campaniei intitulate „Un ghiozdan – o şansă la educație pentru elevii din comunitățile defavorizate ale județului Mureș”. Organizată de Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Alba Iuliei, prin Departamentul de tineret și Biroul de cateheză – Structura de tineret pentru județul Mureș, cu sprijinul Herlitz România, campania a constat în colectarea/achiziționarea de ghiozdane complet echipate cu rechizite școlare, pentru a veni în sprijinul elevilor din comunitățile rurale defavorizate ale județului Mureș.

Fiecare ghiozdan a conținut penar, pix/stilou, creion, radieră, creioane colorate, carioci, acuarele, precum și caiete specifice ciclului de învățământ urmat de fiecare elev: ciclul primar (inclusiv clasa zero), ciclul gimnazial și ciclul liceal. De asemenea, cu sprijinul unor oameni inimoși, ghiozdanele au fost completate de pachete conținând articole vestimentare și încălțăminte pentru a întâmpina cum se cuvine noul an școlar.

În cursul zilei de luni, 1 septembrie a.c., au fost distribuite peste 100 de ghiozdane cu rechizite elevilor care provin din familii cu posibilități materiale reduse din cinci localități aflate în cuprinsul protopopiatelor Luduș și Târnăveni: Bobohalma, Băgaciu, Idiciu, Daia și Sângeorgiu de Câmpie. Acțiunea s-a desfășurat cu sprijinul și implicarea celor două protoierii: Protopopiatul Ortodox Târnăveni, reprezentat de părintele protopop Sergiu Dumitru, respectiv Protopopiatul Ortodox Luduș, reprezentat de părintele protopop Lucian Voșloban.

În țara noastră, abandonul școlar înregistrează cifre alarmante, rapoartele Ministerului Educației Naționale (2023) indicând că un sfert dintre copiii români sunt neșcolarizați. În mediul rural, unde se regăsesc 70% dintre românii aflați în pericol de sărăcie, există un risc de cinci ori mai mare de abandon școlar, în raport cu mediul urban. Acest aspect se datorează atât sporului natural negativ în zonele rurale, exodului tinerilor în marile orașe ale țării și în străinătate, dar mai ales situației materiale precare cu care se confruntă țăranul român.

Studiile „Bunăstarea copilului din mediul rural din România”, efectuate de World Vision România (2022, 2024), arată că 1 din 10 copii din mediul rural nu urmează în prezent nicio formă de învățământ, în timp ce 4 din 10 elevi de gimnaziu și de liceu nu intenționează să-și continue studiile, ci doresc să se angajeze. Totodată, 3 din 10 părinți nu și-au înscris copiii la grădiniță în ultimul an, din considerente financiare. Mai mult, 23% dintre copiii din mediul rural merg seara la somn flămânzi, pentru că nu există suficientă mâncare în casă, iar 38% dintre părinții din România rurală cumpără mai puține rechizite și cărți pentru copii, pentru a face economii. În fața lipsurilor materiale cu care se confruntă încă din primele clipe ale vieții, dar și a inexistenței materialelor didactice necesare studiului, tot mai mulți elevi din satele românești părăsesc (prematur) sistemul de învățământ.

Pr. Silviu Jimborean
Inspector de tineret pentru județul Mureș

Share