Proiectul „Prin educație spre vocație”, demarat de Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia

Joi, 14 ianuarie a.c., Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia a lansat proiectul intitulat „Prin educație spre vocație!”, acțiune care își propune creșterea gradului de incluziune socială și menținerea în sistemul de educaţie a 645 de elevi în situații de risc din regiunile Centru si Nord-Vest prin crearea de activități de tipul „Școala după școală”.

Proiectul „Prin educație spre vocație!” beneficiază de un grant în valoare de 4.720.491 lei, oferit de Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală. Proiectul este implementat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu Fundația HEKS/EPER România, Fundația FAER Reghin și NEWschool Norvegia. Unicitatea proiectului constă în faptul că îşi propune să prezinte un model optim de prevenire şi corectare a abandonului şcolar prin îmbinarea metodelor educative norvegiene în sistemul de învățământ, care vor fi aplicate în cadrul a 13 școli din judeţele Alba, Mureş şi Bihor.

Unitățile de învățământ din cele trei județe implicate în acest demers ca parteneri asociați ai proiectului sunt: Școala Gimnazială „Singidava” din Cugir, Școala Gimnazială din Berghin, Școala Gimnazială din Rădești, Școala Gimnazială „Axente Sever” din Aiud, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Ighiu – cu structurile Șard și Țelna –, Școala Gimnazială din Miraslău, Liceul cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” din Sebeș, Școala Gimnazială „Ioan de Hunedoara” din Sântimbru Sat și Sântimbru Fabrică (județul Alba), Școala Gimnazială Nr. 1 din Diosig (județul Bihor), Liceul Tehnologic „Petru Maior” din Reghin și Școala Gimnazială „Alexandru Ceușianu” din Reghin (județul Mureș).

Proiectul are ca grup țintă 645 de elevi aflați în situații de risc de abandon școlar, dintre care 479 din mediul rural, aceștia fiind structurați astfel: 295 de elevi din învățământul primar, 320 de elevi din învățământul gimnazial, 20 de elevi din învățământul profesional și 10 elevi cu cerințe educaționale speciale. Un alt grup țintă este format din 170 de părinți, care vor participa la informare și consiliere parentală. De asemenea, 49 de cadre didactice vor lua parte la un curs de formare profesională privind educația vocațională și transfer de bune practici în Norvegia, la partenerul NEWSchool. Activitățile cuprinse în proiect sunt foarte variate, fiind adresate nu doar elevilor, ci și părinților acestora și cadrelor didactice.

„Titlul proiectului exprimă gândul cu care a fost scris: a descoperi vocația și a-i pregăti pe copii pentru a-și pune în valoare vocația, talanții pe care Dumnezeu i-a sădit în sufletul lor. Este cunoscută afirmația despre educație a marelui filosof antic Plutarh: «Capul copilului nu este un vas pe care să-l umpli, ci o făclie pe care să o aprinzi, astfel încât, mai târziu, să lumineze cu lumina proprie». Prin activitățile propuse, dorim să oferim și profesorilor implicați posibilitatea de a crește personal și profesional, de a afla despre cum pot fi gestionate emoțiile și despre importanța lor în cadrul actului educativ, despre legătura dintre educația vocațională și inteligențele multiple, despre cum pot fi însușite cele opt competențe cheie considerate a fi temelia pentru programul de învățare pe tot parcursul vieții și, nu în ultimul rând, despre metodele și conținutul educației centrate pe elev, bazate pe experiența extraordinară a sistemului de învățământ norvegian”, a declarat părintele Nicolae Ignat, consilier social-misionar în cadrul Arhiepiscopiei Alba Iuliei.

„Acest proiect a fost depus în cadrul Programului «Dezvoltare Locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor», finanțat prin granturile SEE și Norvegiene pentru perioada 2014-2021, în cadrul apelului deschis nr. 2 – «Educație incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc». (…) Contractul a fost semnat pe data de 11 noiembrie 2020 și beneficiază de un grant în valoare de 968.286 euro (4.720.491 lei) oferit de Norvegia, în cadrul «Programului Dezvoltare Locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor», în apelul «Educație Incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc», operator de program fiind Fondul Român de Dezvoltare Socială. Perioada de implementare a proiectului este de 24 de luni și are o valoare totală de 524.499 lei, din care 708.073 este contribuție privată”, a spus Daniela Truța, managerul de proiect.

Foto credit: Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia (arhivă).

Share