Program catehetic in Postul Adormirii Maicii Domnului

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, pe durata Postului Adormirii Maicii Domnului, din intervalul 1 - 14 august 2015, la nivel eparhial, difuzăm 14 schițe de cateheze care vor fi prelucrate de către părinții parohi după Slujba Paraclisului.

Aceste schițe au fost concepute având în vedere faptul că Sfântul Sinod a decretat în data de 29 septembrie 2014 Anul 2015 ca „An omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi“ și „An comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii“ în Patriarhia Română.

Nădăjduim ca aceste schițe de cateheză să vină în ajutorul preoților noștri pentru sporirea misiunii catehetice, atât de necesară pentru vremurile în care trăim, cât și spre folosul și zidirea sufletească a bunilor creștini ai Bisericii lui Hristos.

În cele ce urmează, prezentăm cele 14 Schite de cateheză:

1. Misiunea Parohiei şi a Mănăstirii

I. Pregătirea aperceptivă

În toamna anului 1748, un ţăran din Săliştea Sibiului, pe nume Nicolae Oprea mergea la Viena să dea mărturie şi să ceară libertate pentru Biserica Ortodoxă, arătând că unirea cu Roma s-a făcut atât de ascuns, încât preoţii şi credincioşii n-au ştiut ce este. Alături de acesta, călugări ca Sf. Sofronie de la Cioara, au făcut misiune pe meleagurile ţării noastre în vederea apărării dreptei credinţe.

II. Anunţarea temei

Astăzi, când asistăm la un atac mediatic extraordinar de agresiv împotriva Bisericii Ortodoxe şi indirect împotriva credinţei în Dumnezeu, o să vorbim despre misiunea parohiei şi a mănăstirii în societate.

III. Tratarea

Parohia (după etimologie şi sensul biblic înseamnă a „conlocui”, sau loc de adunare şi de refugiu pentru pelerini) este comunitatea de bază a Bisericii locale, punctul de plecare şi de sosire al vieţii creştine şi al misiunii preoţeşti;

Viaţă parohială depinde de dinamica Sfintei Liturghii: convocarea sau adunarea, adică revenirea în sine a comunităţii pentru celebrarea şi împărtăşire; este reconstituirea permanentă a unităţii interioare a poporului lui Dumnezeu, actualizarea Noului legământ prin participarea la Cina Domnului (I Cor., 11, 17-27); (b) Trimiterea în afară sau ieşirea din sine pentru mărturie, jertfă şi slujire, după exemplul lui Hristos care a purtat crucea Sa „dincolo” de poartă (Evr., 13, 12);

Apostolatul mirenilor în societatea contemporană;

Mănăstirea sau „tinda raiului”;

Mănăstirile – apărătoare a credinţei ortodoxe şi promotoarea a culturii şi identităţii naţionale;

Mănăstirea – „oază de înviorare spirituală”.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Apostolatul înseamnă trimitere, creştinul misionar – apostol al lui Hristos.

VI. Generalizarea

Misiunea mirenilor trebuie văzută ca o datorie e fiecărui membru al comunităţii parohiale, mai ales în această societate care tinde tot mai mult spre relativismul religios. În misiunea sa, credinciosul nu este singur, ci este asistat în permanenţă de rugăciunea şi ajutorul comunităţilor mănăstireşti.

VII. Aplicarea

Apostolatul creştinilor este un imperativ al vieţii parohiale şi de aceea creştinii sunt datori să slujească „liturghia de după liturghie” prin practicarea în permanenţă a faptelor milei sufleteşti şi trupeşti.

Bibliografie :

Bel, Valer, Misiune, Parohie, Pastoratie: coordonate pentru o strategie misionara, Cluj-Napoca, Edit. Renaşterea, 2006.

Metallinos, Gheorghios D., Parohia - Hristos in mijlocul nostru, traducere pr. prof. Ioan I. Ică Sibiu, Edit. Deisis, 2004.

Timiadis, Emilianos, Parohie. Înnoire: Noţiuni şi orientări pentru teologia şi practica pastorală, Bucureşti, Edit. Sophia, 2001.

2. Parohia - sinteză a slujirii antropologice

I. Pregătirea aperceptivă

- Hristos-Domnul, prototipul slujitorului şi al slujirii (Mc 10, 25 sau Lc 19, 10), cu reverberaţii intense în arta pastorală a păstorilor de suflete (vezi II Corinteni 11, 21-31)

II. Anunţarea temei

- Parohia, sinteză a slujirii antropologice / „creuzet” al abilităţilor pastorale şi al necesităţilor terapeutice ale umanului

III. Tratarea

- Persoana păstorului de suflete – accente caracteriale, atribute duhovniceşti şi tactician / strateg în organizarea vieţii duhovniceşti a păstoriţilor;

PAROHIA:

„Celulă” a organismului eclezial, model creştin de comunitate-societate şi comuniune „în Hristos” şi confirmare a demnităţii de păstor;

„Viaţă în Hristos şi cu Hristos, condusă de Duhul Sfânt” (P. Evdokimov);

Prezenţă şi extensiune a duhului slujitor, mângâietor şi vindecător al Paracletului;

Centrul teologiei practice sau experimentale, care apelează şi expune credinţa personală;

Mediul exersării iubirii agapice care confirmă autenticitatea credinţei (vezi Ga 5, 6 – unde „…credinţa lucrătoare prin iubire” devine şansa de a fi în şi cu Hristos);

Locul de afirmare al nădejdilor de mântuire şi de convertire a deznădejdilor în învieri personale;

Provocare înspre căutarea aproapelui pierdut sau necunoscut după modelul hristic (vezi Lc 15, 3-7);

Spaţiul diaconiei filantropice sub genericul: „Să te depăşeşti în credinţă şi să te dăruieşti prin iubire”, cu convingerea că „măsura credinţei este măsura iubirii” (Arhim. Teofil Părăian) sau că de atâta credinţă suntem în stare de câtă iubire punem în lucrare;

IV. Recapitulare

V. Asocierea

- Comunitatea de iubire şi credinţă creştină faţă în faţă cu comunitatea sinagogală iudaică sau kibbutz-ul iudaic;

VI. Generalizarea

- Parohia ni se revelează drept mediul cel mai propice de a pune în valoare demnitatea umană restaurată şi reconciliată cu Dumnezeu şi cu semenii;

VII. Aplicarea

- Prin urmare, într-o societate secularizată, bazată pe fragmentare, împotriviri distrugătoare între oameni, individualism feroce, cu alergii metafizice, agnosticism şi uri viscerale, Parohia creştină reprezintă locul recuperării certe din multitudinea de maladii care atacă distructiv fiinţa umană, tocmai pentru că are la bază „filosofia” Adevărului: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău… şi … pe aproapele tău ca pe tine însuţi. (Mt 22, 37 şi 39)

Bibliografie:

Allen, Preot Dr. Joseph J., Slujirea Bisericii, chip al grijii pastorale, traducere şi cuvânt înainte Dr. Irineu Pop-Bistriţeanul, Editura Renaşterea, Cluj Napoca, 2010.

Irineu Pop-Bistriţeanul, Preoţia şi arta pastorală, Editura Arhidiecezana, Cluj - Napoca, 1997.

Metallinos, Protoprezbiter profesor Dr., Parohia - Hristos în mijlocul nostru, traducere pr. prof. Ioan I. Ică, Editura Deisis, Sibiu, 2004.

3.Misiunea Parohiei: vestirea Adevărului veşnic

I. Pregătirea aperceptivă

Anul 2015 a fost declarat de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca „Anul omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi“ şi „Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii“. Se are în vedere prezentarea importanţei şi rolului misiunii parohiei în contextul unei lumi tot mai secularizate.

II. Anunţarea temei

În acest context, tema catehezei noastre o reprezintă rolul important pe care îl are parohia, înţelegând aici preoţi şi credincioşi deopotrivă, în vestirea Adevărului veşnic, într-o lume atât de debusolată şi lipsită de repere.

III. Tratarea

- Câteva noţiuni generale despre ce este o parohie;

- În contextul unei societăţi debusolate şi lipsite de repere, Biserica, prin membrii ei, preoţi şi credincioşi, are rolul de a vesti lumii Evanghelia – reper esenţial şi adevăr veşnic:

Imaginea societăţii în care trăim este aceea a unei lumi debusolate. Oamenii se plâng mereu că nu mai ştiu în ce şi în cine să creadă. Oamenii se simt mereu minţiţi şi înşelaţi.

În primele secole, creştinii se deosebeau de ceilalţi semeni ai lor prin nobleţea comportamentului lor. Erau oneşti şi dispuşi mereu să se sacrifice pentru credinţa lor: „să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Evanghelia după Ioan, capitolul 15, verset 12). Cum suntem noi, creştinii de azi în mijlocul lumii secularizate?

Pe lângă exemplul personal de viaţă creştinească, e nevoie şi de o bună cunoaştere a Adevărului din Biblie, pentru a putea să oferim celor ce au nevoie, reperul esenţial şi ultim. ”Cercetaţi Scripturile, că socotiţi că în ele aveţi viaţă veşnică. Şi acelea sunt care mărturisesc despre Mine.”(Evanghelia după Ioan capitolul 5, verset 39)

Nu în ultimul rând: ”Recomand o nesfârşită veselie în ascunsul tău, că aceasta mărturiseşte că eşti cu Iisus Hristos în inima ta şi în respiraţia ta. Inima ta va vibra mereu o rugăciune fără cuvinte.” (Pr. Arsenie Papacioc – Mici îndemnuri spre mântuire, p. 24.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Viaţa noastră de rugăciune, participarea la viaţa liturgică a Bisericii ar trebui să fie locurile de întărire a credinţei, dar şi a conştiinţei că suntem, fiecare dintre noi, apostoli, trimişi ai lui Hristos în lume.

VI. Generalizarea

Prin rugăciunea şi misiunea Bisericii, lumea este chemată la sfinţire

VII. Aplicarea

Să plecăm din biserică cu acest gând, că fiecare suntem datori să facem ceva pentru a schimba lumea în care trăim, ca unii ce nu suntem din lume, ci am fost aleşi din lume de Iisus Hristos, Domnul nostru: Eu v-am ales pe voi şi v-am rânduit să mergeţi şi roadă să aduceţi, şi roada voastră să rămână, ca Tatăl să vă dea orice-I veţi cere în numele Meu (Evanghelia după Ioan capitolul 15, verset 16).

Bibliografie:

Allen, Preot Dr. Joseph J., Slujirea Bisericii, chip al grijii pastorale, traducere şi cuvânt înainte Dr. Irineu Pop-Bistriţeanul, Editura Renaşterea, Cluj Napoca, 2010.

Bria, Preot Profesor Ion, Liturghia după Liturghie. Misiune apostolică şi mărturie creştină azi, Editura Athena, 1996.

Metallinos, Gheorghios D., Parohia - Hristos in mijlocul nostru, traducere pr. prof. Ioan I. Ică Sibiu, Edit. Deisis, 2004.

4.Misiunea laicilor în viaţa Bisericii

I. Pregătirea aperceptivă

Biserica, Trupul lui Hristos, este alcătuită din ierarhie bisericească (clerul) şi credincioşii simplii (laicii sau mirenii).

II. Anunțarea temei

Rolul pe care îl au mirenii în zidirea Trupului lui Hristos.

III. Tratarea

- explicarea termenilor - laic provine din gr. laos = poporul lui Dumnezeu;

-mirean din gr. myron = parfum, ulei sfinţit, Darul Duhului Sfânt, folosit de preot la ungerea credincioşilor după serviciul divin, la botez, la reprimirea ereticilor şi în alte împrejurări.

- Credincioşii laici sunt membrii cei mai numeroşi ai Trupului lui Hristos (Ioan 15, 1-8).

- Harismele pe care fiecare la are prin Botez să fie folosite la zidirea Trupului Bisericii (Romani 12,6 şi I Corinteni 12, 4-6).

- De-a lungul istoriei creştinismului, laicii au participat activ la îndeplinirea exercitării puterii bisericeşti reunită sub cele trei forme: învăţătorească, sfinţitoare şi jurisdicţională.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Implicarea laicilor în misiunea concretă a parohiei prin cele cinci servicii ale Comitetului Parohial: social, misionar, cultural, pentru tineret, administrativ-gospodăresc, precum şi prin Asociaţia Părinţi pentru Ora de Religie.

VI. Generalizarea

Prin Taina Botezului şi prin Mirungere, toţi credincioşii fac parte din poporul lui Dumnezeu, dobândind preoţia generală sau împărătească conform I Petru 2,9.

VII. Aplicarea

Fiecare credincios este chemat să-L slujească pe Dumnezeu cu darul său, cu timp şi fără timp, în locul unde trăieşte, unde lucrează, în familia lui, cu toţii fiind responsabili de destinul Bisericii şi al lumii, aducându-ne aportul la desăvârşirea sfinţilor, la lucrul slujirii, la zidirea trupului lui Hristos, până vom ajunge toţi la unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos (Efes. 4, 12-13).

Bibliografie:

Prof. Liviu Stan, Biserica cu sau făra laici, în rev. Ortodoxia, anul XXI, nr. 4, oct.-dec., 1969;

Dr. Joseph J. Allen, Slujirea Bisericii-chip al grijii pastorale, trad. şi cuvânt înainte de Dr. Irineu Pop-Bistriţeanul, Episcop-vicar, Edit. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2010;

Emilian Popescu, Laicii în Biserica Ortodoxă Română, www.crestinortodox.ro/religie/laicii-biserica-ortodoxa-romana-69489.html, accesat la 15.06.2015.

5.Rolul credinciosului în propovăduirea dreptei credinţe

I. Pregătirea aperceptivă

- De două mii de ani, printre cei care şi-au înscris numele în panteonul contribuţiei la istoria culturii şi civilizaţiei omenirii în diferite domenii de activitate, se numără şi laicii credincioşi sau mirenii creştini. Aportul lor în aria culturală n-a ocolit nici domeniul teologic, inclusiv cel catehetic-omiletic, în care au ilustrat nume de referinţă ale culturii teologice creştine.

II. Anunţarea temei

În ceea ce urmează doresc să vorbim despre Rolul credinciosului în propovăduirea dreptei credinţe

III. Tratarea

Ca mădulare ale Trupului lui Hristos, Biserica, mirenii au un rol la fel de important ca şi membrii clerului prin participarea activă la viaţa Bisericii. Mai mult decât atât, şi ei devin responsabili de „soarta” Bisericii (I Corinteni 3; 9, 16-17);

După învăţătura canonică a Bisericii, deplinătatea puterii harice o deţine episcopul în baza succesiunii apostolice. Mirenii se bucură de exercitarea acesteia doar prin participare. De aici şi obligativitatea celorlalţi clerici şi a mirenilor de a primi binecuvântarea să exercite această putere – pe măsura statutului lor canonic – de la episcop;

Ap. Pavel îi consideră pe laici stâlpi ai credinţei şi împreună lucrători în Biserică cu toţi slujitorii ei (I Timotei 3, 15);

În contemporaneitate un elocvent catehet trebuie să fie profesorul de religie şi familia.

Procesul de instruire religioasă se realizează în două forme: una instituţionalizată, prin profesorii de religie, şi a doua, care se realizează în cadrul familiei, de către membrii ei autoritari: bunici şi părinţi.

IV. Recapitulare

V. Asocierea

- Asemănând membrii Bisericii cu corpul omenesc şi mădularele acestuia, Apostolul Pavel subliniază legătura organică dintre stările care intră în alcătuirea Bisericii, dar şi interdependenţa funcţională în care ele se găsesc în calitate de părţi ale unuia şi aceluiaşi întreg, fapt care nu exclude îndatoririle şi drepturile specifice ale fiecărei stări.

VI.Generalizarea

Aşadar, mirenii trebuie să participe la îndeplinirea misiunii învăţătoreşti prin păstrarea, propovăduirea şi apărarea dreptei credinţe, prin difuzarea lucrărilor misionare, prin susţinerea activităţii clericilor, îndeplinindu-şi vocaţia de fii ai Bisericii.

VII. Aplicarea

Propovăduirea dreptei credinţe revine tuturor membrilor Bisericii – clerici, credincioşi şi monahi – care, în mod particular sau în cadrul activităţilor publice, pot da mărturie despre credinţa pe care o împărtăşesc, pot contribui la afirmarea şi apărarea Ortodoxiei

Bibliografie:

Popescu, Teodor M., Didascalii, Bucureşti, 1932.

Stan, Liviu, Elementul laic în Biserica Ortodoxă, în M.S., XXXVIII (1962), nr. 1-2.

Idem, Poziţia laicilor în Biserica Ortodoxă, în T., anul XX (1968), nr. 3-4.

6.Misiunea creştinului ortodox în faţa postmodernităţii

I. Pregătirea aperceptivă

- Misiunea creştină în istorie este incomodă pentru societatea bazată pe minciună, înşelăciune şi violenţă. A propovădui pe Dumnezeu înseamnă a declara război pe viaţă şi pe moarte cu diavolul, a nu mărturisi înseamnă a avea pace cu acesta. Dacă în perioada persecuţiilor, creştinismul era prigonit fiind în afara societăţii, astăzi se constată o ieşire acesteia din creştinism spre puncte centrifuge ale autoumanizării.

II. Anunţarea temei

În continuare vom vorbi despre misiunea creştinului în societatea contemporana şi despre provocările lumii postmoderne la adresa credinţei ortodoxe

III. Tratarea

- postmodernismul reprezintă stadiul societăţii actuale de valorificare excesivă a sinelui uman atrofiat în contextul dezvoltării explosive a ştiinţei şi tehnicii;

- factorii postmodernismului: 1. individualismul social; 2. secularismul religios;

- indiferenţa faţă de exprimarea religiozităţii si negarea oricăror forme de religie instituţionalizată şi naşterea haosului doctrinar;

- în faţa acestor provocări se impune cu necesitate afirmarea identităţii ortodoxe, ca sistem religios unitar şi unificator al tuturor existenţelor umane în Hristos Mântuitorul şi Domnul.

- se cere cu necesitate realizarea stării de comuniune, ca o replică faţă de exprimarea singulară, pentru că Biserica este marea familie creştină, iar parohia trebuie să fie o familie în miniatură.

- creştinul autentic trebuie să propovăduiască oriunde şi oricând viaţa biologică şi spirituală ca preţiosul dar al Creatorului, şi dragostea creştină, pentru că în fiecare persoană este Hristos Însuşi si iubindu-l pe om îl iubim pe El;

- „mesajul creştin nu are nevoie să fie completat, deoarece exprimă plinătatea; totuşi, el are nevoie să fie explicat şi transmis” spune Savatie Baştovoi, şi în acest context fiecare creştin poate fi un apostol în postmodernitate;

IV. Recapitulare

V. Asociere

- Dacă în epoca persecuţiilor misiunea creştină era una jertfelnică într-o societate intolerabilă, în postmodernism creştinul este chemat să-şi jertfească sufletul şi inima propovăduind pe Hristos într-o lume negativistă şi individualistă.

VI. Generalizare

Deosebirea dintre omul religios şi omul necredincios stă în aceea că primul trăieşte pentru a-şi asigura un viitor – veşnicia, iar al doilea, pentru a-şi asigura un trecut – gloria deşartă.

VII. Aplicarea

Astfel înţeleasă, misiunea nu este reprezentată de un proiect grandios, ci de intervenţia în micro, de îndeplinirea misiunii de păstor de suflete şi a aceleia de următor al Mântuitorului, calitate pe care o are orice creştin botezat, pentru ca omul postmodern să redescopere legătura profundă dintre libertate şi sfinţenie.

Bibliografie:

Baştavoi Savatie, Ortodoxia pentru postmodernişti, Bucureşti, Edit. Cathisma, 2007.

Delkeskamp-Hayes, Corinna, Moralitatea într-o lume postmodernă, postcreştină: diagnosticul şi terapia ei în viziunea lui Engelhardt, în Ana Smith Iltis, Mark J. Cherry, (ed.), ,,La temeliile bioeticii creştine. Eseuri critice asupra gândirii lui H. Tristram Engelhardt Jr.”, Cluj-Napoca, Edit. Renaşterea, 2011, pp. 51-107.

Pestroiu, David, Misiunea Bisericii Ortodoxe în postmodernitate, în „Theologia Pontica” 1, 2009, pp. 130-145.

7.Familia din Biserică

I. Pregătirea aperceptivă

Familia şi Biserica sunt legate de aceeaşi vocaţie şi menire: primenirea vieţii. Familia dă viaţă naturală, Biserica dă viaţă supranaturală. Familia creştină dă naştere ambelor feluri de viaţă: naturală şi duhovnicească.

II. Anunţarea temei

„Cine eşti tu?” Aceasta este o întrebare importantă: cine eşti tu, tată, mamă, familie?

III. Tratare

Care este adevărata identitate a familiei creştine?

Familia: „o comunitate care mântuieşte”?

De ce este important ca familia să participe ca familie la Tainele Bisericii, cum ar fi Spovedania şi Împărtăşania.

În Căsătorie şi în familie se constituie un complex de relaţii interpersonale - cadru nupţial, relaţia paternitate - maternitate, filiaţia, fraternitatea, prin care orice persoană umană este introdusă în „familia umană” şi în „familia lui Dumnezeu”, care este Biserica.

IV. Recapitulare

V. Asociere

Familia, duhovniceşte se formează în Biserică. Aici îşi primeşte „crucea biruinţei”. Ceea ce e important să înţelegem este faptul că unirea de iubire dintre bărbat şi femeie ca fundament al familiei este o voinţă a Creatorului, nu o obişnuinţă socială, inventată de om. Autorul Căsătoriei este Dumnezeu, care doreşte fericirea omului.

VI. Generalizare

Familia creştină este chemată să se bucure de viaţa născută, de viaţa împărtăşită cu cei de aproape şi de departe, cu rudele şi prietenii. Vă întâlniţi vreodată cu cineva din familia mai largă pentru a trăi bucuriile, pentru a vă ruga, pentru a mulţumi lui Dumnezeu?

Nu ar fi cazul de a ne gândi la solidaritate între familiile noastre? Biserica se construieşte prin solidaritate.

VII. Aplicare

Familia, deşi alcătuită din mai multe persoane, nu este un simplu grup. Ea este „comuniune de persoane”: se pun în comun toate acele valori care fac din membrii familiei „un singur trup”. Comuniunea deci înseamnă prietenie, ajutor reciproc, solidaritate, respect faţă de darurile personale ale celuilalt din familie, dar toate spre binele comun al familiei.

Bibliografie:

Stăniloae, Dumitru Pr. Prof., Rugăciunea lui Iisus și experiența Duhului Sfânt, Editura Deisis, Sibiu, 2003

Stăniloaie, Dumitru Pr. Prof., Caracteristica creştinismului este jertfa, în „Îndrumătorul bisericesc al Arhiepiscopiei Sibiului”, 1992

Schmemann, Alexander Pr., Biserică, lume, misiune, trad. de Maria Vinţeler, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2006

8.Sfântul Ioan Gură de Aur

I. Pregătirea aperceptivă

Din iubirea Sa nemărginită, Dumnezeu l-a creat pe om, oferindu-i acestuia posibilitatea ajungerii la asemănarea cu El, prin sfinţirea treptată a vieţii. Ajungerea aceasta la asemănarea cu El nu este altceva decât dobândirea fericirii veşnice. Sfinţii au fost persoanele care au înţeles scopul pentru care au fost creaţi de Dumnezeu şi au luptat pentru a-l atinge.

II. Anunţarea temei

Un loc de cinste în rândul sfinţilor Bisericii noastre îl ocupă Sfântul Ioan Gură de Aur despre care vom vorbi în cele ce urmează.

III. Tratarea

Sfinţenia trebuie să fie idealul fiecărui creştin: Matei 5, 48;

Epoca Sfântului Ioan Gură de Aur – „epoca de aur” a creştinismului;

Familia şi educaţia Sfântului Ioan Gură de Aur;

Episcopatul, suferinţele şi moartea Sfântului Ioan Gură de Aur;

Sfântul Ioan Gură de Aur – slujitor al cuvântului lui Dumnezeu;

Actualitatea învăţăturilor Sfântului Ioan Gură de Aur;

Activitatea filantropică a Sfântului Ioan Gură de Aur;

Sfântul Ioan Gură de Aur – exemplu demn de urmat în zilele noastre.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Sfântul Ioan Gură de Aur – atlet al lui Hristos.

VI. Generalizarea

Sfântul Ioan Gură de Aur, într-o singură viaţă a luptat pe două fronturi: a luptat pentru a dobândi propria sfinţenie şi a luptat pentru a ridica Biserica lui Hristos cu întreaga mulţime a credincioşilor pe piscurile sfinţeniei şi curăţiei creştine.

VII. Aplicarea

În societatea noastră, unde modelele adevărate sunt tot mai rare, Sfântul Ioan Gură de Aur trebuie să fie un model urmat de toţi creştinii. Pe de o parte, prin viaţa sa, iar pe de altă parte, prin scrierile sale, unde putem descoperii multe soluţii la problemele din viaţa cotidiană.

Bibliografie :

***, Sfântul Ioan Gură De Aur Ierarh - Teolog - Filantrop (407-2007), Sibiu, Edit. Andreiană, 2008.

Coman, Ioan G., Personalitatea şi actualitatea Sfântului Ioan Gură de Aur, Cluj-Napoca, Edit. Renaşterea, 2007.

Gheorghiu, Virgil, Gură de Aur: atletul lui Hristos, Sibiu, Edit. Deisis, 2004.

9.Sfântul Ioan Gură de Aur – model de restaurator

al climatului etic şi evanghelic în societate

I. Pregătirea aperceptivă

- Societatea vremii noastre sub pericolul descreştinării, a neopăgânismului profanator, a promovării imoralităţii ruinante, a indiferentismului religios, ca premisă a ateismului şi izgonirii lui Dumnezeu din această lume;

- Receptarea lui Dumnezeu ca o „iluzie” a evlavioşilor sau ca o „amăgire” a religioşilor provoacă Biserica la reafirmarea etosului creştin autentic.

II. Anunţarea temei

- Sfântul Ioan Gură de Aur – model de restaurator al climatului etic şi evanghelic în societate

III. Tratarea

- Sfântul Ioan Gură de Aur - repere biografice (344/354-407 d. Hr.)

- Misionar al Bisericii lui Hristos prin propovăduirea Evangheliei, consolarea celor săraci şi asumarea travaliului teologic şi a ascetismului eliberator de sub povara pasiunilor josnice;

- Elocinţa era mediul în care se mişca cu atâta frumuseţe şi tandreţe; Acordarea şi aplicarea textelor sfinte la problemele de viaţă practică şi morală constituie firul roşu al predicilor sale. Zugrăveşte uimitor de realist şi dur contrastul strident dintre bogaţi şi săraci, luxul fără margini şi mizeria izbitoare din interiorul societăţii care, chipurile, se numeşte creştină.

- Predicator care nu trădează Cuvântul/ Logosul prin cuvintele sale şi maniera de viaţă, ci devine „vocea lui Hristos şi chemarea apostolilor Săi” care descoperă iubirea iertătoare a lui Dumnezeu prin trimiterea Fiului Său şi prin sacrificiul pe Cruce, spre a stârni răspunsul iubirii noastre şi o viaţă nouă prin urmarea lui Hristos şi împlinirea binelui;

- Trezirea inimii, a energiei morale, a iubirii pure şi a unei adeziuni spirituale neprefăcute, sunt puncte regeneratoare pentru o societate în agonie din perspectivă spirituală şi morală, atât la Sf. Ioan Gură de Aur, cât şi în actualitate;

- În stilul proaspăt, direct şi în naturaleţea adresării, în evitarea patosului şi a sonorităţilor stridente şi ciudate, rezidă farmecul atragerii la Hristos. Toate dublate de o viaţă creştină autentică şi exemplară, fără rabat de la principiile evanghelice;

IV. Recapitularea

V. Asocierea

- Sfântul Ioan Gură de Aur, exeget şi predicator al Scripturilor, renaşte în orice slujitor al Bisericii care-şi asumă responsabil travaliul teologic, rigoarea morală, discursul transformator şi cu acoperire faptică, devenirea întru hristofor/ luminător al sufletelor;

VI. Generalizarea

- Mediul social, viciat furibund de ostentaţii imorale, poate primi izbăvirea de la oamenii duhovniceşti, în măsură disponibilităţii aşezării lui sub „aripa” de har a acestora;

VII. Aplicarea

- Crezurile hrisostomiene Predica pe care o ţin mă însănătoşeşte; de îndată ce deschid gura, orice oboseală dispare sau Nu pot lăsa să treacă nici o zi, fără să vă hrănesc cu comorile Sfintelor Scripturi, premize pentru o societate revigorată moral şi restaurată evanghelic.

Bibliografie:

1.Campenhausen, Hans Von, Părinţii greci ai Bisericii, traducere de Maria-Magdalena Anghelescu, Editura Humanitas, Bucureşti, 2005, p. 207-230.

2.Viaţa Sfântului Ioan Gură de Aur în relatările istoricilor bisericeşti: Paladie, Teodor al Trimitundei, Socrates, Sozomen şi Fer. Teodoret al Cirului, traducere, introducere şi note de Preotul Prof. Dr. Constantin Corniţescu, Ed.IBMBOR, Bucureşti, 2001.

3.Voicu, Arhid. Prof. Dr. Constantin, Patrologie, Vol. II, Editura Basilica, Bucureşti, 2009, p. 130- 162.

10.Prietenia în concepţia Sfântului Ioan Gură de Aur

I. Pregătirea aperceptivă

- În contextul actual, prea puţini oameni tratează corect şi autentic o prietenie. Adesea prieteniile se încheagă având ca motivaţie reală un interes anume. Sinceritatea, altruismul, facerea de bine sunt virtuţi de mult uitate în veacul acesta materialist. Sfântul Ioan Gura de Aur, printre altele, ne arată cum trebuie să fie o prietenie adevărată, pe ce se bizuie şi ce are ca fundament.

II. Anunţarea temei

- În ceea ce urmează doresc să vorbim despre Prietenie, călăuziţi de Sf. Ioan Gură de Aur.

III. Tratarea

Poţi descoperi atâtea comori, dar nimic nu preţuieşte cât un prieten adevărat.

Să arătăm mai întâi bucuriile legate de prietenie. Vederea unui prieten îmbracă inima în sărbătoare şi o înfloreşte; te legi de el cu un lanţ care-ţi umple sufletul de o fericire nespusă, chiar numai aducerea-aminte despre el dă aripi gândului şi-l înalţă

Atât de mare dar este un prieten adevărat, că, de dragul lui, îţi sunt scumpe unele locuri şi unele vremuri.

Nu este de ajuns să spunem prin cuvinte că iubim, ci trebuie să facem dovada si prin fapte. Hristos nu şi-a arătat dragostea Sa faţă de noi numai prin vorbe, ci şi prin fapte.

Dacă cineva ar dori să afle cum trebuie să iubească cu adevărat, şi dacă ar dori să cunoască puterea dragostei, să alerge la fericitul Pavel, maestrul dragostei.

Ioan Hrisostom ne arată dragostea de prieteni a imnografului dragostei, marele Pavel, în termeni superlativi, zicând că tuturor se poate împotrivi, însă dragostea îl biruie şi-l stăpâneşte.

Atât de mare este puterea dragostei încât ea îmbrăţişează, uneşte strâns şi leagă nu numai pe cei cari stau de faţă, care sânt alături de noi şi îi vedem, ci chiar pe cei care sunt departe.

Mulţi oameni, cu toate că văd soarele, trăiesc în întuneric; dar cei care au mulţi prieteni nu vor avea niciodată vreo supărare.

Este cu mult mai bună ura ce o suferim din partea oamenilor pentru Hristos, decât dragostea ce ne-o arata ei pentru Hristos.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

- După cum cei care iubesc banii, nu voiesc cu nici un chip să cheltuiască bani, ci le place mai mult sa trăiască în lipsă decât să vadă banii împuţinându-se; tot astfel cel care iubeşte pe cineva, ar prefera să sufere nenumărate necazuri decât să vadă pe prietenul sau iubit, vătămat.

VI. Generalizarea

„Nu simt atâta desfătare cei care râd, câtă desfătare simt cei care plâng pentru prieteni”.

VII. Aplicarea

Dragostea este creatoarea virtuţii, să o sădim cu foarte multă grijă şi stăruinţă în sufletele noastre, ca să ne dea multe bunătăţi şi să avem necontenit din belşug rodul ei, care înfloreşte totdeauna şi nu se veştejeşte niciodată.

Bibliografie:

Ioan Gură de Aur, Comentariile sau tâlcuirea Ep. I către Corinteni, Bucureşti, Edit. Sophia, 2005.

Idem, Comentariile sau explicarea Epistolei către Evrei, traducere din limba elenă, ediţia Oxonia, 1862, de Theodosie Athanasiu, Episcopul Romanului, Bucureşti, Tipografia Cărţilor bisericeşti, 1923.

Idem, Mărgăritare, Bucureşti, Edit. Sophia, 2001.

11.Părintele Dometie - o viaţă închinată lui Dumnezeu şi oamenilor

I. Pregătirea aperceptivă

2015 - Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii ne îndeamnă să punem în lumină păstorii duhovniceşti care au strălucit pe cuprinsul eparhiei noastre.

II. Anunțarea temei

Unul dintre marii noştri părinţi duhovniceşti este, cu siguranţă, Părintele Dometie Manolache de la Mănăstirea Râmeţ.

III. Tratarea

Copilăria Părintelui;

Pregătirea teologică: Seminarul Teologic din Buzău (1937-1945), absolvit ca şef de promoţie; Institutul Teologic Bucureşti, teza de licenţă cu titlul Mărturisirea Ortodoxă a lui Petru Movilă, notată cu calificativul Excepţional; cursurile de doctorat teologie, la Institutul Teologic Bucureşti (1972-1975), terminate cu media 10;

Periplul duhovnicesc al Părintelui Dometie: se închinoviază în 6 iulie 1949 la M-rea Prislop, hirotonit preot la M-rea Hodoş-Bodrog în 6 august 1949, călugărit 14 septembrie la Prislop, 18 mai 1952 se transferă la M-rea Afteia, 1952-1957 închinoviat la M-rea Ciolanu, duhovnic, director şi profesor la Şcolile monahale de la mănăstirile Răteşti, Barbu şi Ciolanu, între 1957-1959 duhovnic la M-rea Piatra Fântânele şi paroh la Parohia Dornişoara din Jud. Bistriţa-Năsăud, 1 martie 1959 preot-duhovnic la M-rea Râmeţ şi Parohia Râmeţ-Sat;

Activitatea pastoral-misionară şi administrativ-gospodărească la M-rea Râmeţ (întemeierea obştii monahale, greutăţile întâmpinate etc.);

Virtuţile Părintelui: spirit misionar neîntrecut, duhovnic înţelept, slujitor neobosit, milostenia exemplară, om al jertfei, etc.

Sfaturi duhovniceşti şi fapte minunate;

Sfârşitul pământesc al Părintelui Dometie, început al călătoriei cereşti.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Prin viaţa lui plină de jertfă, Părintele Dometie se aseamănă marilor Părinţi ai Bisericii, care au propovăduit nu numai cu vorba, dar mai ales cu fapta şi cu exemplul personal.

VI. Generalizarea

Aduceţi-vă aminte de mai-marii voştri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviţi cu luare-aminte cum şi-au încheiat viaţa şi urmaţi-le credinţa. (Evrei 13, 7)

VII. Aplicarea

Aşa trebuie să ardem pentru Dumnezeu, cu viaţa şi fiinţa noastră, precum arde o lumânare în sfeşnic. Viaţa noastră trebuie să fie numai o rugăciune (Părintele Dometie).

Bibliografie:

Viaţa şi minunatele fapte ale Părintelui Dometie Manolache, ediţie îngrijită de Fabian Anton, Edit. Eikon. Cluj-Napoca, 2003;

Ioanichie Bălan, Patericul românesc 1, ediţia a VI-a, Edit. Mănăstirii Sihăstria, 2011.

12. Părintele Arsenie Papacioc – un însoţitor spre Împărăţia veşniciei

I. Pregătirea aperceptivă

Anul 2015 a fost declarat de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca „Anul omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi“ şi „Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii“. Se are în vedere prezentarea importanţei şi rolului marilor păstori de suflete (ierarhi, preoţi şi călugări) care, prin slujirea şi activitatea lor, au contribuit la susţinerea, consolidarea şi dinamizarea vieţii şi misiunii parohiei şi mănăstirii.

II. Anunţarea temei

În acest context, tema catehezei noastre o reprezintă viaţa şi îndemnurile duhovniceşti ale unui părinte contemporan, Părintele Arsenie Papacioc, un duhovnic care a călăuzit multe suflete spre aflarea credinţei şi a unui mod de viaţă cuminte, creştinesc, mântuitor.

III. Tratarea

Câteva date din biografia părintelui Arsenie;

Gânduri despre viaţa duhovnicească şi îndemnuri spre mântuire ale părintelui:

Strategia diavolului este să-l despartă pe om de Dumnezeu, pentru că, doar astfel, omul e victimă sigură.

În faţa căderilor, nu trebuie să-ţi pleci capul şi să abdici, oricare şi oricum ar fi păcatul.

”Recomand o nesfârşită veselie în ascunsul tău, că aceasta mărturiseşte că eşti cu Iisus Hristos în inima ta şi în respiraţia ta. Inima ta va vibra mereu o rugăciune fără cuvinte.” (Pr. Arsenie Papacioc – Mici îndemnuri spre mântuire, 24)

IV. Recapitularea

V. Asocierea

Pe lângă rânduiala zilnică de rugăciune a fiecărui creştin serios, pe lângă rugăciunile comune, Sf. Liturghie şi celelalte slujbe ale bisericii, pe langă lecturile biblice atât de necesare pentru cunoaşterea şi întărirea credinţei, cunoaşterea vieţii şi învăţăturilor unor astfel de oameni cu viaţă curată, închinată slujirii lui Dumnezeu este cu siguranţă necesară şi folositoare pe calea mântuirii fiecărui suflet.

VI. Generalizare

Părintele Arsenie Papacioc, Model de vieţuire creştinească şi Părinte duhovnicesc al neamului nostru

VII. Aplicarea

Pilda vieţii, modul concret de trăire a credinţei în viaţa de fiecare zi, a Părintelui Arsenie, poate fi pentru fiecare dintre noi un ghid de călătorie spre Împărăţia cerurilor. Acest părinte duhovnicesc, ca şi alţii mulţi, pot reprezenta pentru creştini modele de urmat în trăirea credinţei.

Bibliografie:

Părintele Arsenie Papacioc, Mici îndemnuri spre mântuire, Editura Sophia, Bucureşti, 2009.

Am inteles rostul meu... Parintele Arsenie Papacioc in dosarele Securitatii, Editura Humanitas, Bucureşti, 2014.

13. Arhimandritul Teofil Părăian – Părintele bucuriei

I. Pregătirea aperceptivă

- Suntem în Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii de aceea astăzi continuăm să vă punem în faţa conştiinţei chipuri luminoase de duhovnici care ne-au marcat viaţa parohiei noastre, a eparhiei şi a întregii ţări.

II. Anunţarea temei

- Vă propun să ni-l readucem aminte pe Părintele Arhimandrit Teofil Părăian, un om al bucuriei.

III.Tratarea

-Vom schiţa la început câteva repere din viaţa Părintele Teofil;

- Din multele învăţături ale Părintelui Teofil Părăian astăzi ne vom opri asupra programului de viaţă duhovnicească pe care Părintele Teofil îi recomanda celor care doreau să fie îndrumaţi de sfinţia sa:

Să mergi la biserică în zilele de duminică şi sărbătoare.

Să începi şi să termini ziua cu Dumnezeu: rugăciunea de dimineaţă şi de seară şi rugăciunea de la vremea mesei.

Să citeşti în fiecare zi două capitole din Noul Testament.

Să-ţi păzeşti mintea prin rugăciunea de toată vremea: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”.

Să posteşti, în zilele de post de peste săptămână şi atunci când este rânduit de Biserică, în cele patru posturi mari de peste an.

IV. Recapitularea

V. Asocierea

- Aşa cum în viaţa de zi cu zi trebuie să ne programăm activitatea pentru a putea duce la bun sfârşit lucrul pe care dorim să-l realizăm, tot aşa şi în viaţa duhovnicească trebuie să avem un program zilnic.

VI. Generalizarea

- Angajându-ne în acest program de viaţă duhovnicescă vom putea să ajungem să fim şi noi oameni ai bucuriei. Un creştin trebuie să fie neapărat un om bucuros, or, bucuria adevărată vine dintr-o relaţie vie şi permanentă cu Dumnezeu, cu Domnul Hristos, cu Maica Domnului şi cu toţi sfinţi.

VII. Aplicare

- Programul de viaţă duhovnicească recomandat de Părintele Teofil Părăian nu este ceva greu de realizat. Greutatea constă totuşi în aceea de a fii consecvent cu acest program. Vă îndemn să vă angajaţi în acest program duhovnicesc şi să fiţi preocupaţi de toate mijloacele pe care Biserica ni le pune la îndemână pentru a ne curăţi, lumina şi desăvârşi.

Bibliografie:

Dr. Antonie Plămădeală, Cine sunt eu, ce spun eu despre mine, Sibiu, 2003.

Întâlniri cu oameni iubitori de Dumnezeu. In memoriam Părintele Teofil Părăian, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2010

Arhim. Teofil Părăian, Paşi pe calea duhovnicească, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2010

14.Maica Domnului în lucrarea duhovnicească a Bisericii

I. Pregătirea aperceptivă

Mariologia este învăţătura despre Născătoarea de Dumnezeu rezultată din tradiţia liturgică răsăriteană.

Se pune întrebarea dacă mai rămâne valabilă această învăţătură în ziua de astăzi ?

II. Anunţarea temei

În cele ce urmează dorim să punem în lumină câteva aspecte legate de actualitatea mariologiei.

III. Tratarea

Biserica Ortodoxă îi acordă o cinstire deosebită pentru rolul pe care l-a avut în iconomia Întrupării Fiului lui Dumezeu. Maica Domnului are o relaţie de iubire pentru Fiul său. Hristos la rândul Său, îi iubeşte pe oameni, dar fără însă a o exclude pe Maica Domnului, aşa cum doresc unii care nu-i înţeleg sensul divin, soteriologic. Hristos o pune într-o astfel de ipostază şi face din ea cheia Împărăţiei.

Maica Domnului are un rol important în istoria mântuirii. Ea este „noua Evă”, prin care se împlineşte profeţia de la Facere 3,15. Mântuirea rămâne o problemă deschisă şi pentru oamenii din prezent.

Fecioara Maria merge la Templu pentru a învăţa cum să devină un Templu a lui Dumnezeu. Ea descoperă slava dumnezeiască. Ea este un model, din această perspectivă, pentru toţi oamenii care vor să depăşească lumea secularizată în care trăim.

Persoana Maicii Domnului este un preambul la învăţătura lui Hristos. Ea ne-a arătat ascultarea, smerenia, dăruirea şi iubirea faţă de Dumnezeu.

Credincioşii zilelor noastre se pot întâlni cu Maica Domnului dacă vor merge la biserică. Aici vor găsi în Sfânta Liturghie un număr mare de cântări. Deasemenea, Fecioara Maria se regăseşte zugrăvită în icoane, care în biserici ocupă un loc de cinste. Mai amintim faptul că sunt mai multe săbători închinate Maicii Domnului, precum şi o perioadă de post.

IV. Recapitulare

V. Asociere

Mariologia este o învăţătură vie care este necesară omului actual. În ea este cuprinsă salvarea omului. Maica Domnului ne arată un model de comuniune cu Dumnezeu.

VI. Generalizare

Maica Domnului poate fi un model pentru familia creştină, pentru iubirea adevărată, pentru ascultare şi smerenie.

VII. Aplicarea

Faptele duhovniceşti ale Maicii Domnului nu au rămas fără un rezultat. Dumnezeu o poziţionează într-un plan central în iconomia mântuirii oamenilor.

Mulţi creştini se roagă Fecioarei Maria pentru a fi călăuziţi iar rugăciunile lor primesc răspuns.

Bibliografie:

Sfântul Ioan Maximovici, Cinstirea Maicii Domnului în tradiția ortodoxă, trad. de Cristian Maxim, Edit. ICOS, Cluj-Napoca, 2000.

Alexander Schmemann, Maica Domnului, trad. Cezar Login, Edit. Patmos, Cluj-Napoca, 2010.

Petru Pruteanu, Liturgica ortodoxă: istorie şi actualitate, ed. a II-a, Edit. Sofia, Bucureşti, 2013.

Preot Florin Parasca

Inspector pentru cateheza parohială

Share